[av_section min_height=’100′ min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-shadow’ bottom_border=’no-border-styling’ scroll_down=’aviaTBscroll_down’ id=” color=’main_color’ custom_bg=” src=’http://ghasedak.com/newportal/wp-content/uploads/2015/08/bi.jpg’ attachment=’4070′ attachment_size=’full’ attach=’scroll’ position=’center center’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”][/av_section]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’20px,80px,0px,80px’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’مقدمه ‘ color=’custom-color-heading’ style=” custom_font=’#d65600′ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
با گذشت بیش از دو دهه از ورود سامانه های نرم افزاری به بخش های صف و ستاد صنایع و سازمان ها، امروزه کمتر مجموعه ای را می توان یافت که جهت ثبت و ضبط و پیگیری عملیات روزانه ی خود از نرم افزار استفاده نکند. اطلاعاتی که در این رهگذر در بستر سیستم های عملیاتی رسوب می کند، حاصل عملیاتی است که روزانه انجام می شود، و این اطلاعات سرمایه ای است که می تواند منشاء تصمیمات مدیریتی و استراتژیک در سازمان واقع شوند تا با بکاربستن دانشی که در طی سالها فراهم شده و هم چنین مشاهده ی وضعیت جاری سازمان در قالب نمودارهای ساده، مدیران را در تصمیم گیری های خود همراهی کند.
موفقیت و شکست و پیشرفت و پسرفت و سود و زیان سازمان ها ناشی از عوامل مختلفی است که ناخواسته از بیرون یا درون به سازمان تحمیل شده و یا تصمیماتی که مدیران در طول زمان در سازمان اتخاذ کرده اند. ولی نتایج همه این ها و میزان اثرگذاری هریک در حافظه ی تاریخی سازمان که همان اطلاعات رسوب شده در سیستم های عملیاتی می باشد، درج شده است. به عنوان مثال اگر بخواهیم روند سود یا زیان حاصل از تغییرات اعمال شده در خط تولید و یا تغییرات اعمال شده در ساختار مدیریتی سازمان را در طی زمان بسنجیم و یا نتایج حاصل از تحریم و یا نرخ ارز را بصورت دقیق در طی سال های گذشته جهت اتخاذ تصمیمات مختلف درحوضه ها متفاوت مانند منابع انسانی و سرمایه گذاری را در دوران پساتحریم بسنجیم، لازم است تا بصورت دقیق اطلاعات آن سیستم ها مورد تحلیل قرار گیرند.
از سویی یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات به موقع و قابل اتکا، مبنای مناسبی برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنندگان و ذی نفعان این اطلاعات می باشد. دستیابی به نحوه عملکرد زیر مجموعه های مربوط به سازمان، برای دستیابی به اهداف و افزایش شفافیت و بهبود تصمیم گیری های آتی، تأثیر به سزایی دارد.
[/av_textblock]
[av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’مشکلات استفاده از سیستم های عملیاتی جهت تهیه ی داشبورد های مدیریتی :’ color=’custom-color-heading’ style=” custom_font=’#d65600′ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]
[av_iconlist position=’left’ font_color=” custom_title=” custom_content=” color=” custom_bg=” custom_font=” custom_border=”]
[av_iconlist_item title=” link=” linktarget=” linkelement=” icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’]
سیستم های عملیاتی عمدتا آخرین اطلاعات را نگهداری می کنند. و قادر به نگهداری اطلاعات بصورت تاریخچه ای (Historical) نیستند. در نتیجه امکان تهیه ی گزارشات مقایسه ای در طی زمان را ندارند.
[/av_iconlist_item]
[av_iconlist_item title=” link=” linktarget=” linkelement=” icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’]
اطلاعات در سیستم های عملیاتی معمولا در پایان دوره بایگانی می شوند و در سیستم تنها اطلاعات یک یا دو دوره نگهداری می شوند.
[/av_iconlist_item]
[av_iconlist_item title=” link=” linktarget=” linkelement=” icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’]
همه ی گزارشات مدیریتی از سیستم های عملیاتی موجب لود بالایی بر روی شبکه و سرور های آن ها اعمال می کند که موجب اخلال در کار کاربران سیستم های عملیاتی می شود.
[/av_iconlist_item]
[av_iconlist_item title=” link=” linktarget=” linkelement=” icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’]
تهیه گزارشات چند بعدی از بانک اطلاعاتی سیستم های عملیاتی نیازمند صرف زمان زیادی است که عموماً مدیران تحمل این زمان را ندارند.
[/av_iconlist_item]
[av_iconlist_item title=” link=” linktarget=” linkelement=” icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’]
درصورت یکپارچه نبودن سیستم های عملیاتی، قبل از تهیه ی گزارش نیاز به یکپارچه سازی اطلاعات می باشد.
[/av_iconlist_item]
[/av_iconlist]
[av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’و اما راهکار ما :’ color=’custom-color-heading’ style=” custom_font=’#d65600′ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]
[av_image src=’http://ghasedak.com/newportal/wp-content/uploads/2015/08/datawarehouse-1.png’ attachment=’4080′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’left-to-right’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
راهکار ارائه شده در این راستا، ایجاد انبار داده (Data warehouse) می باشد که مدیران و تحلیلگران با دسترسی به آن میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج و در قالب گزارش یا Dashboard مشاهده نمایند.
در این راهکار از به روزترین تکنولوژی ها و ابزار مورد استفاده در صنعت نرم افزار برای طراحی و تولید بانک اطلاعاتی یکپارچه و همچنین بانک اطلاعاتی چند بعدی (Dimensional) و تولید ETL های مورد نیاز برای انتقال اطلاعات از سیستم های عملیاتی به انبار داده و در نهایت تولید داشبوردها در بسترهای متنوع وب، ویندوز و Device های مختلف استفاده می شود.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’مراحل پروژه BI’ color=’custom-color-heading’ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ custom_font=’#d65600′ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]
[av_hr class=’custom’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’10px’ custom_margin_bottom=’10px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=’#edae44′ icon=’ue8ae’ font=’entypo-fontello’]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px,80px,0px,80px’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’الف) طراحی و پیاده سازی سامانه کارت امتیاز متوازن Balanced Score Card : ‘ color=” style=’blockquote modern-quote’ custom_font=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]
[/av_one_full]
[av_two_fifth first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px,80px,0px,0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
کارت امتیاز متوازن یک سیستم مدیریتی با رویکرد مدیریت استراتژیک است که اهداف استراتزیک سازمان را با یک سری معیارهای اندازه گیری از چند منظر هماهنگ و متناظر می سازد. این چند منظر به خوبی مشخص می کند که اهداف سازمان چگونه در حال اجرا هستند و بنابراین به راحتی می توان عملیات لازم را برای تصحیح خطاها و کاستی ها برنامه ریزی نمود.
[/av_textblock]
[/av_two_fifth]
[av_three_fifth min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px,0px,0px,80px’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’http://ghasedak.com/newportal/wp-content/uploads/2015/08/1-300×300.png’ attachment=’4082′ attachment_size=’medium’ align=’center’ animation=’left-to-right’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_three_fifth]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px,80px,0px,80px’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
منظر مالی: در نظر سهامداران چگونه به نظر میرسیم؟
منظور از معيارهاي مالي آن دسته از معيارهايي هستند كه از ديد سهامداران و به طور كلي ذينفعان سازمان به عنوان معيار تعيين عملكرد مد نظر قرار ميگيرند. در بعد مالي به شيوه هاي هزينه كردن منابع مالي سازمان توجه ميشود كه از طريق اندازه گيري ميزان سود، جريان نقدينگي، بازگشت سرمايه صرف شده، ارزش افزوده اقتصادي، بازده مجموع داراييها و نسبتهاي مالي به دست ميآيد .
منظر مشتری: شرکت از دید مشتریان چگونه عمل میکند؟
در استراتژي كسب وكار، چگونگي ايجاد تمايز يك سازمان از رقبايش جهت جذب، حفظ و تعميق روابط با مشتريان مورد نظر اهميت بسياري دارد. در مدل كارت امتياز متوازن، توجه به مشتري از اهميت ويژه اي برخوردار است و به مواردي چون ميزان رضايت مشتريان از محصولات، توجه و رسيدگي به شكايات، تحويل به موقع محصولات به مشتريان وكاهش شكايت آنان اشاره ميكند.
منظر فرآیند داخلی: ما باید در چه چیزی مهارت کسب کنیم؟
منظور آن دسته از معيارهايي هستند كه بايد براي ايجاد رضايت ذينفعان و مشتريان، در فرايند داخلي شركت وجود داشته باشند. اين بعد، موجب تقويت دو بعد قبلي ميشود و به مواردي چون نسبت درآمد كسب شده به هزينه هاي بازاريابي، نسبت سود خالص به تعداد پرسنل تمام وقت، درآمد كل به تعداد پرسنل، زمان چرخه تبديل ايده به محصول و رشد هزينه طي سال اشاره ميكند.
منظر نوآوری و یادگیری: آیا میتوانیم به بهبود و ایجاد ارزش ادامه دهیم؟
منظور از اين معيار، آن دسته اقداماتي است كه بايد در رشد و يادگيري و آموزش كاركنان به كار گرفته شود تا از اين راه، وضعيت مطلوب از نظر ذينفعان و مشتريان تحقق پيدا كند. معيار رشد و يادگيري، بر توانمندي كاركنان، كيفيت سيستم اطلاعاتي سازمان و چيدمان ابزار و تجهيزات آن براي دستيابي به اهداف مي پردازد.
با استفاده از نمایش گرافیکی کارتها به سرعت و سادگی وضعیت کلی کارایی سازمان را با استفاده از ابزارهایی مانند LED یا نمودارهای عقربه ای می توان مشاهده کرد. همچنین علائم هشدار دهنده روی کارتها مواردی را که کاربر باید به آنها توجه کند را نشان می دهد.
مدیریت استراتژی : استراتژی سازمان به صورت هرم اطلاعاتی زیر استخراج و تحلیل می شود :
- استخراج استراتژیهای سازمان از روی سند ماموریت و چشم انداز
- تعیین اهداف بر اساس نیازها و استراتژی سازمان Objective .
- لینک کردن اهداف به معیارهای قابل اندازه گیری
- مشخص کردن مقادیر مورد نظر در یک بازه زمانی برای هر معیار . Targets
- شکستن معیارها به عملیات لازم برای رسیدن به اهداف و مشخص کردن مهلت انجام برای آنها . Initiatives .
- اعلام هشدارهای لازم به افراد مسئول به روشهای گوناگون مانند کارتابل ، Email و … .
امکانات سامانه کارت امتیاز متوازن تحت وب:
- امکان drilldown روی کارتها به مراحل پایین تر برای مشاهده تصویر کامل از اطلاعات مرتبط به کارت شامل وضعیت فعلی ، تاریخچه مقادیر، کارهای انجام شده و توضیحات مسئولین مربوطه در ارتباط با وضعیت شاخص و فعالیتهای در جریان و آتی منتسب به متریک .
- امکان اضافه کردن توضیحات برای مشخص شدن دلیل انحراف معیار از هدف .
- امکان ایجاد و ارسال کار برای مسئول ذیربط جهت بر طرف ساختن مشکل و برگرداندن متریک به بازه هدف تعریف شده .
- امکان ایجاد گزارشات ادواری با فرمت مناسب و ارسال آن به اشخاص مسئول .
[/av_textblock]
[/av_one_full]